Efterhand vi benat ut svar på fler frågor så kommer det att fyllas på vartefter.
Styrelsen har från början haft dialog med Tele2 för att försöka hitta en lösning som skulle göra det möjligt för dem att vara kvar som alternativ. Vi vet att många är nöjda med deras utbud och kvalitet och vi har velat ha kvar dem som tjänsteleverantör, men tyvärr har vi tillsammans med Tele2 inte kunnat hitta en hållbar lösning som fungerar för båda parter.
Nej, det går inte. De alternativ som är presenterade är de som finns.
Du behöver inte aktivera tjänsten Hemtelefoni, men den finns för de som önskar.
Mediaomvandlare: Den behåller du om inte Telia kontaktar dig om att den behöver bytas.
Bytet sker kostnadsfritt och sköts av tekniker utsänd av Telia.
Router: Den behåller du. Eller, om du vill, så kontaktar du Telia om att du önskar en ny router.
Telia skickar ut en ny router och du får själv byta den samt själv konfigurera WiFi etc.
Tv-boxar: De behåller du om du önskar men Telia har inget fortsatt ansvar för dessa i nya avtalet. Telia vill inte ha tillbaka de gamla boxarna, du får behålla eller själv återvinna dessa. Om TV-koderna till boxarna är personliga kommer de fortsätta fungera precis som vanligt även på det nya avtalet. (Ser du koderna på Telias ”Mina Sidor” har du själv begärt ut dem vid tillfälle varpå de är personliga.)
OBSERVERA – Hyr du film, tecknar fler TV-tjänster eller andra TV-paket faktureras du dessa direkt av Telia. Dessa är utöver gruppavtalet som Telia fakturera föreningen för och som föreningen fakturerar medlemmen för.
(Vi får återkomma kring vad som händer om man idag redan har 4 eller 5 TV-boxar med TV-koder idag, i bästa fall kan alla TV-koder behållas och i sämsta fall begränsas man till 3.)
Det är i dagsläget inte känt när leverans av det nya avtalet startar, det beror på faktorer föreningen inte kan påverka. Vi återkommer när vi vet mer. Fakturering på det nya avtalet startar 1 juli.
Ja. Alla som valt ett gruppavtal (alt. 1 eller 2) och som önskar kan begära en ny router av Telia.
Har du idag tjänsten för hemtelefoni aktiverad och väljer att byta till en ny router kommer den nya routern sakna RJ11-uttag och du behöver då köpa en telefon som är anpassad för Hemtelefoni via Mobilnätet.
I Öppen fiber ingår inte router från Telia. Router tillhandahålls vanligen av den du väljer att teckna tjänster med (annars får du själv skaffa en router).
Ja, men föreningen kommer endast ha möjlighet att 1 gång per år flytta en adress mellan de olika avtalen (Alternativ 1, 2 och Öppen fiber).
Det kommer göras på ett fastslaget datum årligen, vilket datum det blir är inte klart.
Kostnader som härrör bytet av avtal kommer att faktureras medlemmen, i dagsläget 1250 kr.