Nedan har vi listat frågorna som inkommit och försökt ge svar.

Efterhand vi benat ut svar på fler frågor så kommer det att fyllas på vartefter.

Varför finns det bara Telia att välja på, jag saknar Tele2!?


Styrelsen har från början haft dialog med Tele2 för att försöka hitta en lösning som skulle göra det möjligt för dem att vara kvar som alternativ. Vi vet att många är nöjda med deras utbud och kvalitet och vi har velat ha kvar dem som tjänsteleverantör, men tyvärr har vi tillsammans med Tele2 inte kunnat hitta en hållbar lösning som fungerar för båda parter.


Kan jag välja bort telefon i alternativ 1 och 2?


Nej, det går inte. De alternativ som är presenterade är de som finns.
Du behöver inte aktivera tjänsten Hemtelefoni, men den finns för de som önskar. 

 

Jag är befintlig kund vid Telia, vad händer med den utrustning jag har fått ut (befintlig utrustning)?


Mediaomvandlare: Den behåller du om inte Telia kontaktar dig om att den behöver bytas.
Bytet sker kostnadsfritt och sköts av tekniker utsänd av Telia.
Router: Den behåller du. Eller, om du vill, så kontaktar du Telia om att du önskar en ny router.
Telia skickar ut en ny router och du får själv byta den samt själv konfigurera WiFi etc. 
Tv-boxar: De behåller du om du önskar men Telia har inget fortsatt ansvar för dessa i nya avtalet. Telia vill inte ha tillbaka de gamla boxarna, du får behålla eller själv återvinna dessa. Om TV-koderna till boxarna är personliga kommer de fortsätta fungera precis som vanligt även på det nya avtalet. (Ser du koderna på Telias ”Mina Sidor” har du själv begärt ut dem vid tillfälle varpå de är personliga.) 

 

Telefon, hur kommer det att fungera i det nya avtalet med Telia?


  • Har du idag tjänsten för hemtelefoni aktiverad och till exempel en vanlig telefon hemma så kommer den att fortsätta fungera om du inte byter router till en nyare.
  • Har du idag tjänsten för hemtelefoni aktiverad och väljer att byta till en ny router kommer den nya routern sakna telefonuttag (RJ11-uttag) och du behöver då köpa en telefon som är anpassad för Hemtelefoni via Mobilnätet.
  • Om du idag inte har tjänsten för hemtelefoni aktiverad kommer du som aktiverar din telefoni framåt erbjudas Hemtelefoni via Mobilnätet och du behöver köpa en telefon med stöd för Hemtelefoni via Mobilnätet.
  • Att aktivera tjänsten Hemtelefoni kostar inget extra i månaden, endast samtalstaxor och tilläggstjänster som till exempel Nummerpresentation tillkommer. Dessa kostnader fakturerar Telia direkt till dig.

 

Hur många TV-boxar kan jag ha inkopplade utan extra avgifter?
Får jag behålla mina befintliga boxar?


  • Ja, du får behålla befintliga boxar. Men Telia har inget ansvar för dessa boxar i nya avtalet.
  • I gruppavtalet med TV ingår också fortsatt kostnadsfritt tjänsten Tvillingabonnemang. Du får ha upp till två tvillingabonnemang utöver huvudabonnemang. Totalt ger det stöd för tre TV-boxar.
  • Avtalet inkluderar en TV-box som Telia ansvarar för under avtalstiden. Önskar du fler boxar köper du dessa själv direkt från Telia. Dessa omfattas av sedvanlig garanti enligt Telias villkor.
  • Telia Play – med Telia Play kan du se alla eller en stor del av de TV-kanaler som ingår i kanalpaket Lagom. Du kan via webbläsare titta på dator, mobil, surfplatta eller Apple TV/Android TV/Smart TV med möjlighet att installera appen Telia Play. Telia Play kommer du åt även på resa inom hela EU/EES. Med Telia Play kan du titta på två olika program samtidigt på två olika skärmar/enheter.
  • Du kan alltså ha 3 st TV-boxar med koder + streama Telia Play på andra enheter (max 2 samtidiga) 
  • Här kan du läsa om aktuellt kanalutbud :https://www.telia.se/produkt/kollektiv-lagom (Enligt avtalet skall minst 18 kanaler ingå, vilka kanaler som ingår styrs inte i avtalet och det står Telia fritt att lägga till och ta bort kanaler i utbudet.)


OBSERVERA –  Hyr du film, tecknar fler TV-tjänster eller andra TV-paket faktureras du dessa direkt av Telia. Dessa är utöver gruppavtalet som Telia fakturera föreningen för och som föreningen fakturerar medlemmen för.

(Vi får återkomma kring vad som händer om man idag redan har 4 eller 5 TV-boxar med TV-koder idag, i bästa fall kan alla TV-koder behållas och i sämsta fall begränsas man till 3.)

 

Hur lång tid i förväg kommer jag få ett meddelande om exakt när nätflytt kommer ske?


Det är i dagsläget inte känt när leverans av det nya avtalet startar, det beror på faktorer föreningen inte kan påverka. Vi återkommer när vi vet mer. Fakturering på det nya avtalet startar 1 juli.

 

Får jag en ny router?


Ja. Alla som valt ett gruppavtal (alt. 1 eller 2) och som önskar kan begära en ny router av Telia. 

Har du idag tjänsten för hemtelefoni aktiverad och väljer att byta till en ny router kommer den nya routern sakna RJ11-uttag och du behöver då köpa en telefon som är anpassad för Hemtelefoni via Mobilnätet.

I Öppen fiber ingår inte router från Telia. Router tillhandahålls vanligen av den du väljer att teckna tjänster med (annars får du själv skaffa en router).

  

Jag är bunden till en tjänsteleverantör via GC portal.
Leverantören finns i Telia portal. Kan jag välja alternativ 3 för att sedan,
när bindningstiden löpt ut, skifta till alternativ 2?


Ja, men föreningen kommer endast ha möjlighet att 1 gång per år flytta en adress mellan de olika avtalen (Alternativ 1, 2 och Öppen fiber).

Det kommer göras på ett fastslaget datum årligen, vilket datum det blir är inte klart.
Kostnader som härrör bytet av avtal kommer att faktureras medlemmen, i dagsläget 1250 kr.